Resonans-programmet jubileumsåret 2019!

 

Resonans fyller 10 år i 2019 og vi er stolte og glade for å presentere årets program for dere!

NB! To av konsertene har dyrere billettpriser grunnet ulike konsepter og store produksjonsutgifter. Dette gjelder produksjonen i Snertingdal 30. mai, og produksjonen på Friscena 17. november.

Nytt av året er at alle våre konserter begynner klokken 19.00. Da blir det mer tid til den gode samtalen i etterkant av konsertene i vår Club Resonans, og alle som bor langt utenfor Gjøvik kan rekke å komme hjem før midnatt…

Vi oppfordrer alle til å sikre seg billetter i god tid før konsertene. Det kommer til å bli rift om billettene framover:) Ta gjerne med gode venner, kolleger, familie og naboer på Resonanskonsert!

Vi gleder oss enormt til å feire 10 år sammen med dere!


 

Det første møtets sødme – Onsdag 16. januar, kl. 1900, Friscena

Marita Sølberg – sopran
Marianna Shirinyan – piano

 

Vi i Resonans gleder oss enormt til vår 10-års jubileumssesong, og åpner 2019 med to av våre absolutte favorittartister! Sopranen Marita Sølberg regelrett bergtok et entusiastisk Resonanspublikum med sin unike stemmeprakt og inderlige innlevelse da hun på kortest mulig varsel tok turen innom Resonans i mai 2018 som tidenes supervikar. Nå er hun tilbake, for første gang på samme scene som pianisten Marianna Shirinyan, en annen Resonans-favoritt, som med sitt poetiske og intense pianospill, særegne utstråling og enorme musikkglede skapte ren og skjær eufori under sitt første Gjøvikbesøk i november 2017.

Marianna Shirinyan er fra Armenia, nå bosatt i Danmark.  Hun er professor på Norges musikkhøgskole, hun reiser rundt og spiller på de største musikkfestivalene i verden, hun er solist med utallige orkestre, hun er nylig blitt hyret inn som kunstnerisk leder for Oremandsgaard Chamber Music Festival, og har vunnet en drøss med priser for sine mange innspillinger. Litt fun facts: mens “vanlige” dansker og nordmenn har kost seg med juleselskaper i romjula, har Marianna vært på turné i Taiwan… Marita Sølberg er ansatt som solist på Den Norske Opera og Ballett, hun har hatt solistroller på Royal Opera Covent Garden, Minnesota Opera, Los Angeles Opera, Wiener Staatsoper og Statsoper Stuttgart. Hun har jobbet tett med dirigenter som Zubin Mehta, Manfred Honeck, Neeme Järvi, Raphael Frühbeck de Burgos og har også vært solist med Berlin-filharmonien, i tillegg til solistoppdrag på verdens største operafestivaler i Salzburg og Glyndebourne. Det er svært sjeldent å møte denne særegne kunstneren i et så intimt format som Resonans-settingen byr på. Den 16. januar har du muligheten. På Gjøvik!


 

Nordic noir – Onsdag 13. februar, kl. 1900, Friscena

Mari Silje Andersen Samuelsen – fiolin
Med strykerkolleger og -venner

 

Mari Silje Andersen Samuelsen har vært synlig i norsk musikkliv helt siden hun som 5-åring var gjest hos Knut Borge og Hilde Hummelvold i NRK-programmet Hummer og kanari. Der kunne hun fortelle om en oppvekst på Hedmarken med høner og fiolinspill. Etter hvert som Mari Siljes musikerkarriere har ført henne langt utenfor både Hedmark og Norges grenser, har nok hønene blitt mer og mer danket ut av fiolinen (oss bekjent opererer verken Carnegie Hall, (New York), Théâtre des Champs–Elysées (Paris), Konzerthaus (Berlin), Smetana Hall (Praha), Kremlin Hall (Moskva) Victoria Hall (Geneve), Barbican Center (London), KKL (Lucerne) eller Montreux Jazz Festival med hønebur, og det er vel også tvilsomt om Mari Silje ville fått lov til å ta med høner til sin solistopptreden med Los Angeles Philharmonic under Hollywood Bowl, eller til Deutsche Grammophon’s 120-årsfeiring, for den saks skyld). Entusiasmen for og tilknytningen til Innlandet har hun uansett beholdt – for eksempel har musikkelskere på feil side av Mjøsa (pluss et internasjonalt TV-publikum) helt siden 2003 kunnet glede seg over «A Christmas Concert from Norway». Når Mari Silje nå, i samspill med en håndplukket gjeng gode strykerkolleger og -venner, tar turen til riktig side av Mjøsa, er det med et program ingen fiolinister gjør henne etter, med musikk hentet fra hennes to CD-utgivelser på plateselskapet Decca; Pas de Deux (2015) og Nordic Noir (2017). Begge disse innspillingene presterte kunststykket å fyke rett inn på VG-lista (henholdsvis som nummer 1 og nummer 2) da de kom ut. Med spesialskrevet musikk av størrelser som James Horner, Max Richter og Uno Helmersson, traff Mari Silje blink i et stadig åpnere musikkmarked. Og, ja; det musikalske landskapet på disse innspillingene er definitivt et godt sted å være. Det blir garantert også Friscena denne februarkvelden…


 

Warp – Onsdag 13. mars, kl. 1900, Friscena

Jon Balke – piano

Som små gourmetmåltider serveres klanglige spørsmål og eksistensiell undring når pianisten Jon Balke setter seg bak flygelet i konserten «Warp». Her gir han oss 16 musikalske fabuleringer som varer fra under ett minutt til vel fem. Balkes referanser er mange og vidtfavnende, og hans klangrike er et usedvanlig nydelig sted å vandre inn i. Flygelet brukes sammen med opptak av stemmer, andre instrumenter og hverdagslyder fra eksempelvis skolegård og bygate, svak maskinstøy og naturlig stillhet, slik du kan høre den når du er langt nok fra folk og forstyrrelser. Disse ulike lydlandskapene antyder verden omkring pianisten selv, og skaper abstrakte historier som rammer inn musikken. I tillegg til å være et liveprosjekt, er «Warp» også Balkes andre soloalbum på det prestisjetunge plateselskapet ECM.

Jon Balke har helt siden han «slo gjennom» midt på 1970-tallet i Arild Andersen og Radka Toneff sine grupper, vært en av landets mest originale og innflytelsesrike jazzmusikere og komponister. Han har gjort seg bemerket som solopianist blant annet gjennom «Book of Velocities», hans første soloalbum på ECM. Han har også markert seg sterkt i mindre band som E’Olen, Masqualero, Sidsel Endresen Kvartett, Jøkleba og Batagraf, men han er kanskje først og fremst kjent i en sentral rolle eller som leder av store band og prosjekter som Oslo 13, Jazzpunkensembelet, Magnetic North Orchestra, Magnetic Book og Siwan. Jon Balke ble født på Hamar, og bor i dag på Fall i Søndre Land, der han sammen med Tone Myskja tar imot kunstnere fra hele verden i prosjektet Madstun. Med maleren Peder Balke som tippoldefar, kan vi først som sist slå fast at den lokale tilhørigheten er knallsterk.

Uansett i hvilken musikalsk setting man støter på Jon Balke, så er det alltid en helt unik opplevelse. Soloprosjektet «Warp» er så absolutt ikke noe unntak.


 

Kammermusikalske invensjoner – Onsdag 10. april, kl. 1900, Friscena

Alina Ibragimova – fiolin
Nils Mönkemeyer – bratsj
Christian Poltéra – cello
William Youn – piano

Det er nesten så vi klype oss litt i armen for å sjekke om det faktisk medfører riktighet at dette stjernelaget av internasjonale toppmusikere tar turen ens ærend til Gjøvik og Resonans for å framføre noe av den flotteste musikken som noensinne er skrevet for klaverkvartett. Joda; riktignok er fiolinisten Alina Ibragimova (Russland), bratsjisten Nils Mönkemeyer (Tyskland), cellisten Christian (Sveits) og pianisten William Youn (Sør-Korea) allerede ute på Tysklands- og Belgia-turné i april med dette herlige Mozart/Mahler/Brahms-programmet, men Gjøvik er ikke akkurat et sted du bare svipper innom “siden du likevel er i Hamburg”. Uansett: Det er akkurat det denne gjengen gjør. Og tusen takk for det! Her snakker vi en kammermusikalsk konsertbegivenhet det lukter svidd av. Den eneste i sitt slag i Norge (eller Skandinavia eller Norden, om du vil). Billetter må kjøpes raskt. Dumt å gå glipp av dette fordi du ville vente og se om det dukket opp en enda kulere konsert samme dag…

Kort om musikerne: Alina Ibragimova er født i Russland i 1985. Etter å ha fått sin første musikkundervisning på Gnesin musikkskole i Moskva, flyttet hun som 10-åring med familien til England for å gå på Yehudi Menuhin School i London. Siden har alle karrierepiler pekt oppover, og hun er nå regnet som en av de mest spennende fiolinistene i sin generasjon. Nils Mönkemeyer er født i Tyskland i 1978. Fram til han var nitten var det fiolin som gjaldt, men som musikkstudent i Hannover fant han ut at bratsj var enda artigere. Heldigvis for resten av musikkverden (og ikke minst plateselskapet Sony), som med Nils Mönkemeyer har fått en bratsjambassadør uten sidestykke. Christian Poltéra er født i Sveits i 1977. Etter å ha studert med blant andre Heinrich Schiff i Wien og Salzburg, har han etablert seg som en særdeles ettertraktet kammermusiker, og solist med blant annet München-filharmonien, Leipzig Gewandhaus Orkester, Los Angeles Philharmonic, Orchestre de Paris og BBC Symphony Orchestra. William Youn er født i Sør-Korea i 1982. Sin tidlige musikkundervisning fikk han i Korea, og etter hvert USA, før han som student havnet i Tyskland. Der har han slått seg ned på permanent basis, men pianistjobben bringer ham stadig til alle verdenshjørner, fra Berlin via Seoul til New York, blant annet som solist med orkestre som Cleveland-orkesteret, München-filharmonien, Marinsky Theater og Seoul Filharmoniske orkester.


 

Tango! – Onsdag 8. mai, kl. 1900, Friscena

Per Arne Glorvigen – bandoneon
Mari Birgitte Bølgen Halvorsen – fiolin
Steinar Haugerud – bass
Steinar Refsdal og Cyrena Drusine – dans

Gled dere til en herlig og gloheit aften når Per Arne Glorvigen med musikere og dansere feier over Resonansgulvet. Nå blir det Tango!

Når vi først skal ha tango på programmet, ønsker vi å vise denne fantastiske kunstformen i sin fulle og hele bredde. Tango er som en liten opera, der sensualitet, poesi, kammermusikk, sang og dans smelter sammen til et fyrrig, latinsk felleskunstverk.

Dovringen Per Arne Glorvigen er i høyeste grad en av de store stjernene på den internasjonale tangohimmelen. Bandoneonferdighetene og tangointeressen har ledet ham fra Dovre til Paris og Buenos Aires, og ut til konsertscener i hele verden. Han har gjort internasjonal karriere som solist på bandoneon med orkestre som BBC Symphony Orchestra, Staatskapelle Dresden og Oslo-filharmonien, og blant hans tallrike samarbeidspartnere finner vi fiolinisten Gideon Kremer og Alban Berg-kvartetten.

Denne kvelden tar Per Arne publikum gjennom bandoneonets forunderlige reise. Fra tyske menighetshus på 1800-tallet går turen videre til de livlige bordellene, barene og dansehallene i Buenos Aires tidlig på 1900-tallet, før den kulminerer med Piazzollas og Glorvigens fornyelse av sjangeren, som nå har fått plass i dagens konsertsaler.

Men ingen tango uten dans! Cyrena Drusine startet sin karriere som ballettdanser i New York, men ble fullstendig bitt av tangobasillen da hun studerte i Buenos Aires. Siden har hun vært finalist i verdensmesterskapet i tango, og turnert verden rundt som tangodanser. Hun har funnet en dansepartner i norske Steinar Refsdal som ble så fascinert av tangoen at han flyttet til Buenos Aires i 18 måneder for å lære mer. Et stort norsk publikum kjenner tangoparet fra tv-skjermen, der de endte opp som finalister i Norske Talenter.

Velkommen til forføreriske rytmer, rå sensualitet og rødmende øreflipper i tangoens vold.


 

Vilde Frang Bjærke møter Hans Olav Brenner – Onsdag 29. mai, kl. 1900 Friscena og torsdag 30. mai, kl. 1900, Præstgar’n

Vilde Frang Bjærke – fiolin
Gunnar Flagstad – piano
Hans Olav Brenner – journalist

Det legendariske musikkmagasinet the Strad har skrevet om det viktigste som rører seg på strykersiden i den klassiske musikkverden siden 1890-tallet. Å bli omtalt i dette bladet, om så bare i en liten notis, er å betrakte som en aldri så liten ære. At The Strad velger å tapetsere forsiden på desemberutgaven i 2018 med et helsides foto av Vilde Frang Bjærke, med teksten: «VILDE FRANG – The Norwegian violinist on her unusual path to international acclaim», og en tilhørende firesiders artikkel inne i bladet, sier derfor det meste om hvilken enestående posisjon denne fortsatt relativt unge norske fiolinisten har opparbeidet seg i det internasjonale musikklivet i dag. For å ta et annet nærliggende eksempel: Få musikere får æren av å opptre som solister med Berlin-filharmonien. Vilde Frang har passert nåløyet. Med glans. Og ikke bare én gang. Etter å ha debutert med dette sagnomsuste orkesteret og deres sjefsdirigent Sir Simon Rattle i Røros kirke i mai 2016, i et direktesendt konsertprogram sendt ut til millioner av seere over hele verden, ble hun sporenstreks reengasjert til ny konsert, denne gangen på orkesterets egen hjemmebane i Berlin i desember 2017. Og slik fyker dagene av sted. Ledende orkestre, festivaler og orkestre over hele verden står i kø for å engasjere denne helt spesielle musikeren som alltid byr på personlighet, ekthet og engasjement i spillet sitt, kombinert med et saftig instrumentalt overskudd som både imponerer og begeistrer.

At en musiker av et slikt format velger å rydde plass til ikke mindre enn TO konserter i Gjøvik kommune denne våren, én på Friscena på Gjøvik kultursenter og én på Præstgar’n i Snertingdal(!), er ekstremt inspirerende og gledelig (og ørlite grann oppsiktsvekkende). Ikke mindre gledelig er det at NRK-profil og stjernejournalist Hans Olav Brenner, Landåsbygdingen som gjennom mange år har bidratt til å bevare, ja sågar øke, den norske leselysten gjennom sine glimrende bokprogrammer, har takket ja til å være med på leken! Takket ja har også pianist og førsteamanuensis ved Norges Musikkhøgskole, Gunnar Flagstad. Som en av landets mest aktive pianister, og ettertraktet medspiller for “alt som kan krype og gå” av strykere her til lands, har han spilt med Vilde Frang tidligere også. Nå er det imidlertid flere år siden sist, og det ligger an til en inspirert musikalsk “reunion” når Vilde og Gunnar gyver løs på noen av sine musikalske favoritter. Kombiner dette med at Vilde og Hans Olav i felles samtale gyver løs på livets og musikkens store og små spørsmål (med Gunnar som udisiplinert sidekommentator), og du skjønner at den siste Resonanskonserten før sommeren blir en begivenhet du ikke vil gå glipp av.


 

Bratsj vs. piano – Onsdag 18. september, kl. 1900 – Friscena 

Lars Anders Tomter – bratsj Christian Ihle Hadland – piano 

 

Resonans starter høstsesongen med kammermusikk i intimformat: kun én bratsj, ett flygel og to musikere. Vi vil påstå at bratsjen det spilles på denne kvelden, alene er verdt turen til Friscena. En Gasparo da Salo fra 1590 er ikke hverdagskost («jeg kunne myrde for denne» som instrumentets skal ha uttalt til Dagbladet…). Flygelet er heller ikke å forakte: Friscenas Steinway & Sons C-modell fra 2017 har vist seg å være et skikkelig heldig eksemplar. Du finner nok like gode C-modeller i verden, men du skal lete lenge for å finne en bedre! Disse to praktinstrumentene i hendene på to av landets aller fremste kammermusikere kan umulig bli feil. Særlig ikke når musikerne har fått frie tøyler til å bestemme akkurat det repertoaret de har mest lyst til å spille. Sett av datoen allerede nå, og benk deg ned én meter unna bratsjist Lars Anders Tomter og pianist Christian Ihle Hadland. Den gode, sitrende Resonansstemningen, med et aldri så lite hint av gåsehud, er garantert!

 

Lars Anders Tomter blir av det internasjonale tidsskriftet The Strad omtalt som ”The Giant of the Nordic Viola”. Født og oppvokst på Hamar, har han lagt hele verden under sine konsertsko som en av vår tids mest bemerkelsesverdige musikere. Gjennom sine sterke tolkninger og sin virtuositet har han bidratt til å løfte frem bratsjen som et attraktivt soloinstrument på den internasjonale konsertarenaen. Han har også i høyeste grad vitalisert kammermusikken i Norge, gjennom en årrekke som kunstnerisk leder for den populære Risør kammermusikkfest. Det var først med denne festivalen det norske konsertpublikummet virkelig fikk øynene opp for klassisk kammermusikk, og siden har det poppet opp med kammermusikkfestivaler i hele landet. I dag leder han den nyetablerte Fjord Classics. Når han i tillegg gjennom hele sin karriere som solist også har undervist og utviklet nye generasjoner av talentfulle strykere, er det opplagt at Tomter har en helt egen posisjon og betydning for musikklivet her hjemme. Med seg som musikalsk følge har Tomter en minst like bemerkelsesverdig partner; Christian Ihle Hadland. Etter å ha vært et fenomen i norsk musikkliv helt siden han debuterte som solist med Kringkastings-orkesteret på slutten av 90-tallet, kun 15 år gammel, fikk han virkelig fart på sin internasjonale karriere da han i 2011 ble engasjert som New Generation Artist av BBC. Ihle Hadland har allerede rukket å være solist med alle de største skandinaviske orkestrene, alle fem BBC-orkestrene, Hallé-orkesteret, NDR Hannover-orkesteret og Seattle symfoni-orkester (for å nevne noen). Han har vært en gjenganger på alle store norske festivaler de siste 15 årene (og en haug med internasjonale, deriblant BBC Proms). Christian Ihle Hadland rakk (bokstavelig talt) så vidt innom Resonans og Biri kirke med en uforglemmelig tolkning av Bach sine Goldbergvariasjoner i 2017. Vi kan knapt vente på gjensynet.


 

Hitparade – Søndag 6. oktober, kl. 1900, Biri kirke 

Det Norske Kammerorkester Arvid Engegård – kunstnerisk leder Tine Thing Helseth – trompet 

 

Søndag 6. oktober kommer Det Norske Kammerorkester tilbake til Resonans og Biri kirke. Denne gangen er det Arvid Engegård som leder orkesteret, og det er trompetvirtuos Tine Thing Helseth som byr opp til gnistrende samspill og musikalsk lek med en herlig gjeng av strykere og blåsere.

Resonans har kalt konserten Hitparade. Ikke uten grunn. Kammerorkesteret spiller lysende, ikoniske verk som Bachs Brandeburgerkonsert nr. 3 og Barbers uendelige vakre Adagio. Vi får to friske trompetkonserter av Albinoni og Goldenthal med Tine Thing Helseth som solist, og til slutt Bartoks Divertimento. Vi snakker om musikk som går rett inn i både sjela, hjerterota og dansefoten her, altså…

Hva mer kan man si om dette? Visste du at Tine Thing Helseth nettopp var solist med Orpheus Chamber Orchestra på en lengre turné i USA, med finalekonsert i Carnegie Hall i New York? Eller at hun feiret nyttår i Hong Kong, på turné i Asia? Tine er for øvrig en stor Resonans-fan, og er hos oss rett som det er! Vi kan også nevne at Det Norske Kammerorkester regnes som et av Europas fremste kammerorkestre, og at konsertforestillingen Skyggespill ble kåret til Best production of the Year og orkesteret kåret til Best Large Ensemble på The Young Audience Music Awards (YAMawards) 2018 i Santiago de Compostella i Spania.

Velkommen til favorittmusikk i Biris vakre kirkerom!


 

Solaris korrigert – Onsdag 13. november, kl. 1900, Friscena  

Ane Dahl Torp – skuespiller Sjur Miljeteig – trompet og elektronikk  Kyrre Heldal Karlsen – lysdesign og visuelt konsept 

 

Da Ane Dahl Torp og Sjur Miljeteig i 2015 skulle finne en passende måte å følge opp den eventyrlige suksessen de hadde hatt to år tidligere med sin Haugtussa-forestilling på Det Norske Teatret, bestemte de seg for å ta i bruk tidsmaskin. Reisen gikk til år 2480 og Øivind Rimbereids fascinerende framtidsunivers, beskrevet i diktsamlingen Solaris korrigert. Med kun én skuespiller (Torp) og én musiker (Miljeteig) på scena, slo Det Norske Teatret opp dørene til storstua si, og lot husregissør Peer Perez Øian kjøre på med det Hovudscenen hadde å by på av teknikk, lys og lyd. Resultatet ble en forestilling helt utenom det vanlige, hvor lys, musikk, scenografi og tekst smeltet sammen til en opplevelse i grenselandet mellom teater og konsert. Et unisont anmelderkorps gikk av hengslene: «En gigantisk performance» (VG), «En fabelaktig visjon» (Dagsavisen), «Sci fi-teater som du aldri har sett det før» (Aftenposten). Solaris korrigert var for øvrig også den store vinneren da Teater-Norges gjeveste pris, Hedda-prisen, skulle deles ut i 2016. Prisen for Beste kvinnelige skuespiller gikk til Ane Dahl Torp, prisen for Beste audiovisuelle design til Sjur Miljeteig og prisen for Beste forestilling til hele det kunstneriske teamet bak Solaris Korrigert.

 

Ane Dahl Torp vant Heddaprisen for Beste kvinnelige skuespiller også i 2012, for rollen som Shen Te i Det gode mennesket fra Sezuan. Hun fikk Amanda-prisen for rollene sine i Svarte penger, hvite løgner (2004), Gymnaslærer Pedersen (2006) og Lønsj (2008) og Gullruten for rollen i Kodenavn Hunter (2007). På teaterscenen har hun gjort alt fra gresk tragedie til forviklingskomedie, og det siste året har hun spilt seg inn i hele det norske TV-folkets hjerter som fotballtreneren Helena Mikkelsen i seriesuksessen Heimebane, en rolle som nok en gang ga Gullrute-pris for Beste kvinnelige skuespiller (2018). Sjur Miljeteig utmerket seg tidlig som en svært lovende jazztrompetist. Allerede som tenåring ble han plukket opp av jazzeliten, og fikk spille med «de store gutta» på daværende Oslo Jazzhus. Siden har han vært en selvfølgelig del av det norske musikkmiljøet, med en imponerende sjangerbredde, bl. a. som medvirkende i Solveig Slettahjells ulike Slow Motion-grupperinger, i Jaga Jazzist, Shining, for ikke å snakke om Folk og Røvere. Til forestillingen Solaris korrigert har Miljeteig skapt et sci fi-inspirert elektronisk lydteppe, blant annet inspirert av gamle helter i Kraftwerk og musikken til filmen Brazil. Vi kan love en intens og engasjerende kunstopplevelse når denne musikken, i kombinasjon med Rimbereids sterke tekst, for første gang framføres i det superintime Resonans-formatet!


 

Resonans 10 år! – Onsdag 11. desember, kl. 1900, Friscena og Kaféscena 

 

Artister – to be announced

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *